UIR

Písemka (hrubé znění) ze dne 27.6.2003 (čas: 1 hodina; povoleny libovolné pomůcky):

  1. Obecně

    Které z následujících odvětví patří do oboru umělé inteligence: (za 6 bodů)
  2. Backtracking a spol.

    Krabička se 4 figurkami (x = prázdné místo, o = figurka). Počáteční stav: [ o o o o ]. Definovány následující operace: Podmínka: operace r1 (tj. jedna z r11 až r14) se smí aplikovat pouze na počáteční stav. Hledané řešení je krabička s jedinou figurkou.
    [pozn.: pro kontrolu: jsou možný jen dva koncový stavy, v hloubce 3]
    1. "Proveďte" prohledávání do šířky, do hloubky a s navracením (např. nakreslením úplného stromu) a vyplňte tabulku:
      metoda\údaje hloubka, ve které je řešení posloupnost operátorů vedoucí k řešení kolik uzlů expandováno kolik uzlů prohledáno
      do šířky     
      do hloubky     
      s navracením    
      [pozn.: backtracking žádný uzel neexpadnuje]
    2. Jak "formálně" upravit heuristiku, aby z toho byl A* algoritmus? Případně komentujte svůj zápis.
      [pozn.: rád slyší hlášku ze statistiky "dolní nezáporný odhad" či co, což ovšem není celá odpověď, že? :-)]
  3. Predikátová logika 1. řádu

    Prokázat: Pavel hraje ve Znojmě.
    1. Zapište v predikátové logice 1. řádu a vyhodnoťte. (Způsob dle uvážení z možností: rezoluční metoda, ...?...)
    2. Zapište v Prologu.
  4. Interferenční síť

    F1 nastane s prstí 30%, F2 s 50%, F3 s 20%. Pokud F2, tak s 60% prstí F4 a s 40% prstí F5. Pokud F5, tak s 90% prstí je nutno H2 a s 10% H1. Pokud F4, tak s 80% prstí je nutno H1 a s 20% prstí H2.
    1. Vyplňte interferenční síť, aby měla smysl:
      
                 O    /O        [vsechny cary jsou sipky a vzdy
                 |\  / |         smeruji odspodu nahoru]
                 | /\  |
                 |/   \|
                /O    /O
               /  \  /  \
              /    \/    \
             O      O     \O
    2. Která vrcholová hypotéza je pravděpodobnější? (Napište H1 nebo H2.)
    3. Co získáme použijeme-li:
      • data-driven
      • goal-driven
  5. Rozpoznávání

    Jsou dány následující symboly, nad nimi řezy (3 horizontální linie, 2 uhlopříčné). Poslední obrazec k rozpoznávání: [pet symbolu: ctyri klasicke karetni (srdce, kary, piky, trefy) a jeden zmrsenej (trefa s plnym 3. kvadrantem); pres ne pak 3+2 rezy]
    [pozn.: karetní symboly jsou černě vybarveny]
    Symboly jsou určeny vektory normovanými na 1 jako poměry bílých a černých pixelů:
            [  ,  ,  ,  ,   ]      (doplňte odhadem)
            [  ,  ,  ,  ,   ]  
            [  ,  ,  ,  ,   ]  
            [  ,  ,  ,  ,   ]  
          
    1. Napiště vektor rozpoznávaného obrazce.
    2. Do které třídy bude zařazen? (minimální rozdíl)
  6. Syntaktická analýza

    věta: Malý Jiřík hodil loudícímu Rexovi velkou kost.
    Zapište:
    1. derivační strom
    2. gramatiku:
                        S ->
                     Nx NP ->
                     Nx VP ->
                     1x Adj ->
                     1x Name ->
                     1x V ->
                     1x N ->
                  
      [pozn.: v gramatice bylo tuším celkem 11 položek; Adj, Name, V a N po jednom, zbytek nevim :o)]
Honck, 25.o3.2oo4, http://agentka.wz.cz/